The challenge of teacher qualification for higher education: the role of EaD

Authors

Keywords:

Teacher Qualification, Higher Education and Distance Education

Abstract

Adopting the formative universe of higher education teachers as an object of investigation, this study argues from the consulted bibliography that distance education, through its characteristics, should be more used as a useful and necessary tool to meet the challenge of qualified and short-term preparation of teachers to work with quality in higher teaching in times of globalization. This statement is justified, as distance education offers conditions for both a more dynamic articulation between teaching and learning and for the development of the teaching potential so that they can better understand, interpret and intervene in the university environment with greater emphasis in safety and autonomy.

References

ALTHAUS, M. Ação Didática no Ensino Superior: A docência em discussão. In: Revista Teoria e Prática da Educação, v.7, n.1, jan./fev. de 2004, p. 101-106.

ANASTASIOU, L. das G. C. Profissionalização continuada: aproximações da teoria e da prática. In: Reunião da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação, 26., Poços de Caldas, 2003.
BRASIL. Referenciais de Qualidade para Educação Superior à Distância. Brasília, 2007.
CARVALHO, V. Possibilidades da Interface Educação Ambiental/Educação a Distância: Uma experiência no curso a distância de Licenciatura em Pedagogia. 16º CIAED, Foz de Iguaçu, 2010.
FERENC, A. & MIZUKAMI, M. Formação de Professores, Docência Universitária e o Aprender a Ensinar. Anais do VIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Professores. UNESP, 2005. PP. 3-10.
FONFONCA, E. (Coord.); ESTEVAM, G e CAMAS, M. (Orgs.) - Metodologias pedagógicas inovadoras: contextos da educação básica e da educação superior. Curitiba: Editora IFPR, 2018. 183 p. v. 2
KENSKI, V. M. O que são tecnologias e por que elas são essenciais? In: Educação e Tecnologias: O novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP; Papirus, 2012.
___________. V. M. Tecnologias e o Tempo Docente. Campinas, SP: Papirus, 2013.
MORAN, E. A Educação Superior a Distância no Brasil. In: Soares, M. (org.) A Educação Superior no Brasil. Brasília: CAPES-UNESCO, 2002, p. 251-274.
MOROSINI, M. C. (org.). Docência universitária e os desafios da realidade nacional. In: Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. 2.ed. ampl. Brasília: Plano Editora, 2001.
MEC/INEP. Censo da Educação Superior 2018: Notas Estatísticas. Diretoria de Estatísticas Educacionais – DEED. Brasília, 2019.
NISKIER, A. A Importância da Educação a Distância. Fonte: <https://politica. estadao.com.br/blogs/fausto-macedo/a-importancia-da-educacao-a-distancia/>. Acessado em : 04/12/2019.
PIMENTA, S. E ANASTASIOU, Docência em Formação – Docência no Ensino Superior. Vol. I, 2002. PIMENTEL, M. O Professor em Construção. Campinas (SP): Papirus, 1993.
PRANDI, L. Tendências do processo didático-pedagógico no ensino superior na contemporaneidade. In: Revista Akrópolis Umuarama, v. 17, n. 3, Jul./Set. 2009. p. 137-142.
SILVA, C. e CARNIELLI, B. Educação Superior a Distância no Contexto da Política de Formação de Professores. Revista online UFG, vol. 7, n. 2. Dezembro de 2005. Disponível em: <www.proec.ufg.br/ revista_ ufg/45anos/ I-EAD.html>. Acessado em: 04/12/2019.
SILVA, V. A Formação Didático Pedagógica do Professor Universitário: Uma Necessidade? Fundação Aprender. Disponível em: http://www. fundacaoaprender. org.br. Acessado em 04/12/2019.
SOARES, M. Políticas para a formação e profissionalização de Professores para o Ensino Superior: a contribuição do PROSUP. Dissertação de Mestrado. PUC-MG, Belo Horizonte, 2006.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: Visão e Ação. Piracicaba: UNIMEP, 1998.
UNESCO. Global Education Monitoring Report Team. Fonte: < https://unesdoc. unesco.org/ark:/ 48223/pf0000261945> Acessado em: 04/12/2019.
ABMES. EaD se Consolida no Brasil, 2019. Fonte: <http://abmes.org.br/noticias/ detalhe/3320/ead-se-consolida-no-brasil> Acessado em: 03/12/2019.

Published

2020-06-02

How to Cite

de Carvalho, V. S. (2020). The challenge of teacher qualification for higher education: the role of EaD. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 1(1). Retrieved from https://educacaosemdistancia.emnuvens.com.br/esd/article/view/10

Issue

Section

Research Articles