Tecnologia e Educação: implicações da era digital sobre a prática docente

Authors

Keywords:

Educação a Distância; Tecnologias; Tutoria; Competências.

Abstract

Digital technologies are increasingly present in the daily activities of the contemporary world, changing the ways in which people relate and communicate. In the educational scenario, which intends to develop the subjects in their entirety, distance education is currently growing as an important educational modality that uses information and communication means and technologies in order to promote educational activities in different places and times. We perceive a great movement of virtualization of teaching, in the perspective of e-learning. The teacher came to have several denominations, such as: online teacher, tutor, mediator etc. Based on reports by professors/tutors and students from two courses: one lato-sensu post-graduate course (specialization) and the other undergraduate courses, both carried out at a distance, this brief scenario presented us to reflect on the skills of the necessary teachers for the development and performance of distance learning via the internet. In addition to discussing the obstacles faced in this environment and the appropriate strategies to overcome the existing geographic and temporal distance between teacher-student, it seeks to problematize specific questions, such as: What difficulties were encountered by course participants and tutors? Which ones have been overcome? How did you overcome the difficulties? Through the analysis of electronic messages and observations made in the virtual learning environment of the undergraduate course, it was possible to draw a profile of the student from the interactions carried out (via e-mail) with the teachers/tutors. The most recurrent were: empathic, accusing and aggressive profile.

 Keywords: Distance Education; Technologies; Mentoring; Skills.

References

BARRETO, R.G. (2004, Set./Dez.) .Tecnologia e Educação: Trabalho e Formação Docente. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 89, pp. 1181-1201. Disponível em http://www.cedes.unicamp.br
BERGE, Z. L. (1997). Characteristics of online teaching in post-secondary, formal education. Educational Technology, n.37.
BRASIL (MEC). Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. (2007). In: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf> (acesso em 11/03/2021).
MACHADO, N. J. (2002). Sobre a ideia de competência. In: Perrenoud, P. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora.
MILL, Daniel (et al.). O desafio de uma interação de qualidade na Educação a Distância: O tutor e sua importância nesse processo. Cadernos de Pedagogia, ano 02, v. 02, n. 04, p.112-127, agos./dez., 2008. Disponível em: <http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/106/63>. Acesso em: 19 abr. 2017.
_______. Polidocência na educação a distância. São Carlos, SP: EDUFSCAR, 2010, p. 23-39.
MUNHOZ, A .S. A educação a distância em busca do tutor ideal. Colabora, Santos, v.2, n.5, agost., 2003, p. 32-46. Disponível em: <http://www.ricesu.com.br/colabora/n5/artigos/n_5/pdf/id_03.pdf>. Acesso em: 19 mai. 2017.
NOBRE, Cláudia Valéria; MELO, Keite Silva de. Convergência das competências essenciais do mediador pedagógico da EaD. ESUD 2011. VIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. UNIREDE. Ouro Preto, 3 a 5 de out., 2011. Disponível em: <http://www.wr3ead.com.br/ENPED%202012/texto_base_etapa_2%20(2).pdf>. Acesso em: 11 agos. 2019.
OLIVEIRA, E. S. G. (et al). (2004). A importância da ação tutorial na educação a distância: discussão das competências necessárias ao tutor. Disponível em: http://www.niee.ufrgs.br/ribie2004/Trabalhos/Comunicacoes/com20-28.pdf. Acesso em: 12 de setembro de 2018.
PEDROSA, S. M. P. A. (et al). Reflexões sobre a teoria e prática na mediação pedagógica. Anais do 18° CIAED - Congresso Internacional ABED de EaD. Setembro de 2012, São Luís/Maranhão. Disponível em: http://www.abed.org.br - Acesso em: 25/02/2019.
PERRENOUD, P. (1998). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed.
RAMOS, M. da S. Qualidade da tutoria e a formação do tutor: os efeitos desses aspectos em cursos a distância. Trabalho apresentado no ESUD 2013 – X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, Belém/PA, 11 – 13 de junho de 2013 – UNIREDE. Disponível em: <http://www.aedi.ufpa.br/esud/trabalhos/poster/AT1/112988.pdf>. Acesso em: 31 mar. 2016.
SILVA, M. (org.). Educação On-line. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
SOUZA, Carlos Alberto de. Tutoria como espaço de interação de educação a distância. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.13, p.79-89, set./dez., 2004. Disponível em: <http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=762&dd99=view>. Acesso em: 28 jul. 2020.
TARDIF, M. (2001). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Published

2021-06-30

How to Cite

Guedes, R. (2021). Tecnologia e Educação: implicações da era digital sobre a prática docente. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 1(3). Retrieved from https://educacaosemdistancia.emnuvens.com.br/esd/article/view/74

Issue

Section

Research Articles