Por uma Pedagogia da diferença: Paulo Freire e Howard Gardner em diálogo

Authors

  • Uziel Sant'Ana Faculdade Unyleya

Keywords:

Paulo Freire. Howard Gardner. Autonomia do educando. Processo Ensino-Aprendizagem. Direito à Diferença.

Abstract

The present work has the objective of dialogically analyzing part of the work of two relevant authors in the field of Education. The theme of the research is found in the main concepts of Paulo Freire pedagogical proposal and Howard Gardner's Theory of Multiple Intelligences. In this sense, we intend to analyze the original texts of these authors, with the intention of making a synthesis that will result in a new pedagogical proposal. The starting point for this analysis are the concepts of autonomy, both for the student and the teacher, and the right to difference. This right is understood here in a broader way than the concept of diversity, understanding that it is the pedagogical processes that need to be adapted to the learner, and not the opposite. Thus, the Theory of Multiple Intelligences is the driving force behind this vision, while Paulo Freire's pedagogical proposals complement each other by proposing the autonomy of the learner and the educator in the teaching-learning process. From this perspective, the right to difference must be present in the school environment, since for Education to be a true practice of freedom, the players involved in this process need to recognize each other and their subjectivities.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001. 258 p. ISBN 8571105987.

BAUMAN, Zygmunt. Tempos Líquidos. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007. 119 p. ISBN 978-85-7110-993-3.

BRASIL. Lei n° 12.612, de 13 de abril de 2012. Declara o educador Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira. Brasília: Governo Federal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12612.htm. Acesso em: 24 abr. 2022.

FREIRE, Paulo. A mensagem de Paulo Freire: teoria e prática da libertação. (Textos de Paulo Freire selecionados pelo INODEP). Tradução: José Viale Moutinho. Porto: Nova Crítica, 1977. 155 p.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2009. 158 p. ISBN 9788577530205.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. 143 p. ISBN 978-85-7753-163-9.

GARDNER, Howard. Estruturas da Mente: A Teoria das Inteligências Múltiplas. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: ARTMED, 1994. 340 p. ISBN 85-7307-346-2.

GIDDENS, Anthony. As consequências da Modernidade. Tradução: Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991. 177 p. ISBN 85-7139-022-3.

HALL, Stuart. A identidade cultural na Pós-Modernidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. 104 p. ISBN 85-7490-402-3.

PERRENOUD, Philippe. Avaliação: da Excelência à Regulação das Aprendizagens - Entre Duas Lógicas. Tradução: Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: ARTMED, 1999. 183 p.

ROPOLI, Edilene Aparecida et al. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar: a escola comum inclusiva. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2010. 52p. v. 1. ISBN 978-85-60331-30-7. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7103-fasciculo-1-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 abr. 2022.

SANDEL, Michael J. A Tirania do Mérito: o que aconteceu com o bem comum?. Tradução: Bhuvi Libanio. 1. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020. 322 p. ISBN 978-65-5802-002-8.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Orgs: Michael Cole et al. Tradução: José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007. 184 p. ISBN 978-85-336-2264-7.

Published

2022-06-30

How to Cite

Sant’Ana, U. (2022). Por uma Pedagogia da diferença: Paulo Freire e Howard Gardner em diálogo. Educação Sem Distância - Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, 3(1). Retrieved from https://educacaosemdistancia.emnuvens.com.br/esd/article/view/144